3. Korrekte Quellenangaben: Was muss angegeben werden? Welches Format muss verwendet werden?

Haben Sie bereits Richtlinien dazu erhalten, wie man richtig zitiert oder Quellen angibt?

Der Punkt 3.4 des folgenden Studierendenhandouts enthält ein Beispiel einer Richtlinie für Quellenangaben (aus dem Kurs "EUUS: Einführung in den Umgang mit Umweltsystemen", ETH Zürich):

EUUS-Fallstudie Handreichung (siehe Punkt 3.4)
(pdf)

Eventuell hat Ihr Dozent eigene Anforderungen, was die Angabe von Quellen betrifft. Es gibt unterschiedliche Formatvorgaben. In Zweifelsfällen fragen Sie Ihren Dozenten direkt.

Übungen zum korrekten Zitieren

Übung 1: Der folgende Text stammt aus einem publizierten Artikel. Bräuchte es im folgenden Abschnitt Anführungszeichen oder Quelleninformationen? Falls ja, wo? Falls nein, wieso nicht? Lesen Sie die Musterlösung durch, wenn Sie die Fragen beantwortet haben.

In environments where nitrogen is the primary factor that limits plant growth, the dynamics of perennial plant populations are determined to a large extent by the balance between uptake and the loss of nitrogen. Plant individuals or populations in a natural environment are continuously losing nitrogen. Caused by a white variety of factors: mortality of plant parts (e.g. seasonal mortality, mortality by disturbance, root turn-over); herbivory (e.g. large herbivores, phytophagous insects, root nematodes); leaching from leaves, flowers etc.; production of seeds and pollen; and root exudation (e.g. amino-acides, aminosugars). The nitrogen lost by a plant enters the general soil nitrogen pool and so cannot be taken up again simple. The plant has to compete with other plants and with microorganism for nitrogen remineralized from the litter. In addition, part of the nitrogen that returns to the soil may either be lost from the ecosystem by leaching from the soil profile, denitrification or ammonia volatilization or be bound in humus compounds, which can have a turn-over time of more than 500 years [Campbell et al. 1967].

Quelle: Pykäläa J., Luotoa M., Heikkinena RK. & Kontulab T. (2004). Plant species richness and persistence of rate plants in abandoned semi-natural grasslands in northern Europe. Basic and Applied Ecology 6, 25 – 33.


Schreiben Sie im Textfeld unten oder in Ihrem persönlichen Blog.

Erläuterungen (neues Fenster)

Übung 2: Lesen Sie den folgenden Abschnitt aus einem Originaltext durch. Bereiten Sie dann ein Zitat daraus vor, das Sie in einem Absatz über die Auswirkungen verschiedener Bodennutzungen auf die Artenvielfalt von Pflanzen verwenden könnten. Vergleichen Sie danach Ihre Antwort mit der Musterlösung.

The effects of land-use history on plant species richness were studied in mesic semi-natural grasslands in SW Finland. Using generalized additive models, we studied the total number of species, number of species of dry and mesic grasslands and number of rare species of dry and mesic grasslands of 162 grazed or abandoned grassland patches. We studied only grasslands that had remained totally or mostly treeless despite of abandonment. Increase of solar radiation was positively correlated with all three richness variables. Increasing cover of trees had a negative effect on the total species richness and that of rare grassland species. Total species richness and richness of grassland species declined with increasing time after abandonment, but richness of rare species did not show a similar response. The results emphasize the importance of high solar radiation, grazing and low cover of trees for plant species richness in mesic semi-natural grasslands in northern Europe . According to our results the increase in the cover of trees after the end of grazing may be more detrimental to grassland plants than the lack of grazing per se.

Quelle: Pykäläa J., Luotoa M., Heikkinena RK. & Kontulab T. (2004). Plant species richness and persistence of rate plants in abandoned semi-natural grasslands in northern Europe. Basic and Applied Ecology 6, 25 – 33.


Schreiben Sie im Textfeld unten oder in Ihrem persönlichen Blog.

Musterlösung (neues Fenster)


Diese Materialien wurden 2009 durch Pauline McNamara und Melanie Paschke erstellt und durch das Zurich-Basel Plant Science Center herausgegeben.

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Zuletzt geändert: Freitag, 15. August 2014, 15:18